در این نوشته و نوشته های بعدی قصد دارم درباره راه و روش تشویق کودکان به تغذیه صحیح بپردازم. از دادن رنگ و طعم جدید به غذاهایی که کودکمان از آن فراری است، تا تلفیق بازی با تغذیه برای آن که کودکمان را به کشف جنبه هایی از خوردن ترغیب کنیم که حتی فکرش را نمی کرده.

مهم ترین دسته غذاهایی که کودک ما نیازمند آن هاست سبزیجات هستند، دقیقا همان گروه غذاهایی که کودکمان کاملا از آن ها فراری است. خب تحقیقات در این باره چه می گویند؟

در مطالعه ای که روی یک گروه از دانش آموزان در یک مدرسه انجام شد، دانش آموزان به دو گروه تقسیم شدند، یک گروه سبزیجات را به همان شکل معمول، یعنی پخته شده با روغن و نمک، و گروه دیگر سبزیجات را به صورت مزه دار شده با ادویه جات و گیاهان دیگر دریافت کردند. و خب شاید خیلی سخت نباشد که حدس بزنیم کدام گروه از خوردن گیاهان لذت بیشتری بردند. بله گروهی که سبزیجات چاشنی دار را مصرف کرده بودند. پس یک نکته این است که ما باید کاری کنیم که سبزیجات بتوانند با غذاهای چاشنی زده و فراوری شده در بازار رقابت کنند. پس با وجود آن که بخارپز کردن کامل ترین شیوه پخت سبزیجات است، هنوز راه درازی برای متقاعد کردن کودک خود در پیش داریم! البته استفاده از چاشنی و ادویه با دقت همراه باشه تا با اصول علم تغذیه همخوان باشد.

البته در کنار چاشنی، استفاده از سبزیجات متنوع به رنگ های چشم نواز، و استفاده از تکنیک هایی مانند قطار سبزیجات می تواند علاقه کودک شما را به سبزیجات افزایش دهند. موضوعاتی که در نوشته های بعدی خودم به آن ها خواهم پرداخت.

قبل از خداحافظی، این را هم بگویم که به غیر از خود تکنیک هایی که آموزش می دهیم، نحوه اجرای آن ها، و صبر و حوصله و اشتیاق شما در همراهی با کودک نقش مهمی در اثرگذاری تکنیک خواهد داشت. کودکان کنجکاو و مشتاقند بدانند چه می خورند و مثل ما به توصیه های پزشک یا متخصص تغذیه باور ندارند. برای همین غذا را بو، مزه مزه و زیر و رو می کنند و بدون همراهی با کنجکاوی کودکمان نخواهیم توانست آن ها را برای امتحان کردن طعم های جدید یا مصرف بیشتر یک نوع غذای خاص متقاعد کنیم

کارشناس روان شناسی از دانشگاه علامه طباطبایی، برای کار با کودکان ابتدا به شیوه مونتسوری در پیش دبستانی روشنگر آموزش دید اما بعدتر به شیوه رجیو امیلیا که رویکردی با تاکید بیشتر بر خلاقیت کودک و دوستی با طبیعت است روی آورد و در مهد آفرینش به این شیوه آموزش دید و کار کرد. در حال حاضر به بازی درمانی و طراحی فعالیت برای کودکان اشتغال دارد. علایق ویژه او ایجاد زمینه های اولیه برای علاقمندی کودک به علم و یادگیری، تغذیه سالم کودک و ترغیب پیوند بیشتر کودک با طبیعت و حیوانات است

دیدگاهتان را بنویسید

Please enter your comment!
Please enter your name here