سطوح انگیزش در دانش آموزان: ۶ سطحی که می توانند آنان را به حرکت در آورند

0
29

مطالعات جدید نشان می دهند که چرا دانش آموزان و دانشجویان آن گونه که باید با انگیزه نیستند. بسیاری از  آنها سرشار از پتانسیل هستند اما فاقد جاه طلبی لازم در امور مربوط به رشته تحصیلی و آینده شغلی خودشان می باشند. این مساله به این دلیل نیست که فاقد بینش و تصور در مورد آینده خود باشند، برعکس ممکن است چشم انداز های روشنی برای آینده خود متصور باشند اما از برداشتن گام های لازم برای آینده ناامید هستند و به نوعی فلج شده اند. دلایل مختلفی در شکل گیری نقصان انگیزه در دانش آموزان و دانشجویان نقش دارند که عبارت اند از :

  • دانش آموزان و دانشجویان ارزش کمی در دوره تحصیلی و محتوای آن می بینند
  • دانش آموزان باور ندارند تلاش های آنها می تواند باعث بهبود عملکرد آنها شود
  • دانش آموزان به وسیله تخصیص پاداش است که انگیزه پیدا می کنند
  • دانش آموزان محیط کلاس درس را به عنوان یک جو حمایتی و حامی قبول ندارند و حمایتی را از سوی کلاس دریافت نمی کنند
  • دانش آموزان اولویت ها و گزینه های دیگری برای گذراندن وقت و توجه خود در قیاس با کلاس درس دارند
  • دانش آموزان ممکن است از مشکلات جسمانی، روانی و شخصی رنج ببرند که بر روی انگیزه تاثیر گذار است

متاسفانه شمار دانش آموزان و دانشجویان بی انگیزه در حال افزایش است. مطالعات جدید نشان می دهد که بیشتر معلمان و مربیان بر نمره کسب شده دانش آموزان در امتحانات متمرکز هستند تا میزان و سطح انگیزه ی آنها و متاسفانه مدارس هم فقط به نمرات آزمون ها اهمیت می دهند. از این رو دانش آموزان هر کاری برای بدست آوردن نمرات انجام می دهند حتی اگر به قیمت تقلب کردن تمام شود.

باید با خود صادق باشیم که ما عمل گرا هستیم، استراتژیهای ما برای بالا بردن و تقویت پیشرفت در دانش آموزان باعث رهایی آنها از مشکلات واقعیشان نمی شود.کاهش انگیزه یک مشکل جدی و قابل لمس است.

راه حل چیست؟

محققان متعقدند که  به جای تاکید بر  پیشرفت و موفقیت دانش آموزان باید انگیزه آنها را هدف قرار دهیم، آنان متعقدند که اگر دانش آموزان با انگیزه باشند و آن را حفظ کنند، به طور طبیعی پیشرفت خواهند کرد. معلمان نمی توانند در جذب دانش آموزان با شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام، یوتیوب و غیره رقابت کنند، مدارس بودجه ی آنچنانی برای رقابت با چنین منابع سرگرمی را ندارند بنابراین ما باید به صورت عمیق در هسته آنچه که مردم و به خصوص جوانان را به حرکت درمی آورد نفوذ کنیم و ابتکار عمل را در دست بگیریم.

۶ سطح انگیزه در دانش آموزان

وقتی که ما دلسوزانه از دانش آموزان می پرسیم از زندگیشان چه می خواهند، ناخواسته از آنها سوال بسیار خودخواهانه و پوچ و بیهوده ای پرسیده ایم. پرسیدن این نوع سوالات را متوقف کنید درباره ی دانش آموزانی که می دانید با انگیزه هستند از طریق دنبال کردن سطوح انگیزه که در ادامه آمده است، فکر کنید. این کار مثمر ثمر تر خواهد بود.

سطوح انگیزه عبارت اند از:

۱_ من می توانم کاری انجام دهم

بهترین نوع یادگیری صرف نشستن در سر کلاس درس اتفاق نمی افتد، انگیزه در دانش آموزان زمانی برانگیخته می شود و افزایش می باید که ما کاری کنیم آنها برخیزند، دانش خود را به کارگیرند و کاری با دست ها و ذهن خود انجام دهند، آن موقع است که واقعا می فهمیم به درستی چه کار باید انجام دهیم.

۲_ من می توانم کاری انجام دهم که به آن علاقه دارم

هنگامی که دانش آموزان با سطحی از کنجکاوی در حین فعالیت روبرو شوند، بسیار عمیق تر با مسئله درگیر می شوند. وقتی آموزش به طور صحیح و خوب انجام شود، این سطح از کنجکاوی در دانش آموزان فعال می شود. استیو جابز می گوید: (( تنها راه انجام دادن کارخوب این است که به آن چیزی که انجام می دهیم علاقه داشته باشیم ))

۳_ با استفاده از استعدادهایم، کاری را که به آن علاقه دارم انجام می دهم

سومین سطح انگیزه شامل توانمندسازی دانش آموزان برای استفاده از نقاط قوت خاص خود است.

۴_ با استفاده از استعدادهایم، در کنار افرادی که از بودن با آنها لذت می برم، کاری را که به آن علاقه دارم انجام می دهم

از آنجا که انسان ها موجودات اجتماعی هستند، یادگیری می تواند توسط یکپارچگی اجتماعی تسریع شود. رشد در یک جامعه عمیقا رضایت بخش است ، به طور کلی تمایل داریم افرادی را دوست داشته باشیم که مانند ما هستند و ما را دوست دارند. هنگامی که با دوستان هستیم بهتر یاد می گیریم.

۵_ با استفاده از استعدادهایم، در کنار افرادی که از بودن با آنها لذت می برم، کاری را که به آن علاقه دارم را برای حل کردن یک مشکل یا مساله انجام می دهم

عنصر حل مساله، میزان مشارکت و انگیزه دانش آموزان را بهبود می بخشد. آن چیزی که رهبران بزرگ انجام می دهند این است که مردم را به سمت مشارکت بیشتر سوق می دهند و زمانی این مشارکت بهتر جواب می دهد که مشکل واقعی باشد و نه فرضی.

۶_ با استفاده از استعدادهایم، در کنار افردای که از بودن با آنها لذت می برم، کاری را که به آن علاقه دارم را در جهت حل یک مشکل که در رابطه با یک مسئله مهم است انجام می دهم

هنگامی که افراد با مشکل جدی و مهم روبرو شوند، میزان مشارکت آنها به شدت افزایش می یابد. به اعتقاد محققان دانش آموزان سالهاست که می خواهند یک کار برزگ و غیر ممکن انجام دهند.چالش بزرگ این است که مشارکت آنها را بالا ببریم. هر چه قدر سهم افراد بیشتر باشد آنها بهتر عمل خواهند کرد.

اگرچه دانش آموزان ما هنوز در حال کسب تجربه و پخته تر شدن هستند، افزودن هر یک از عناصر بالا در عوض نق زدن به آنان می تواند به شکلی طبیعی در جهت الهام بخشیدن به آنان عمل کند.

دیدگاهتان را بنویسید

Please enter your comment!
Please enter your name here